به نام خدا

برای رسم یک الگو خیاطی باید ابتدا چندین اندازه از ابعاد بدن انسان اندازه گیری شود و بعد این انداره ها داخل چندین فرمول قرار گیرند تا توسط این فرمول ها الگو رسم شود. روش الگو کشیدن با دست ساعت ها وقت میگیرد و در محاسبه فرمول ها به طور دستی احتمال خطا زیاد است و بعد از رسم الگو اندام، خیاط با تغییر الگو اندام، مدل خاصی از لباس را طراحی میکند که به هنگام طراحی مدل، نمیتواند به راحتی تشخیص دهد که لباس بعد از دوخت، چگونه روی اندام می ایستد.

برای حل مشکل های بالا، ما نرم افزاری را طراحی کردیم که طبق فرمول بندی های متد مهر دیرین، الگوها را در کامپیوتر رسم میکند، کاربر اندازه های شخص را بدون جزئیات(اندازه گیری مردان و بچه ها)  یا با جزئیات (اندازه گیری پیشرفته) وارد نرم افزار می کند (یا فقط سایز مناسب اندام خود را انتخاب می کند) و بعد نرم افزار مهردیرین تمام جزئیات اندازه گیری را محاسبه می کند سپس خطای اندازه گیری را نشان میدهد و در نهایت اندام شخص را تحلیل می کند. یعنی میزان برجستگی سینه، برجستگی شکم، برجستگی باسن و افتادگی سرشانه را نشان میدهد. بعد از رفع خطاهای اندازه گیری و تحلیل اندام، اندازه های شخص به طور خودکار وارد قسمت رسم الگو می شود. در قسمت رسم الگو بر اساس فرمول های نوشته شده و اندازه های ورودی، الگو درخواستی رسم میشود. کاربر می تواند طبق سلیقه خود الگوها را تغییر دهد. مثلا در الگو یک پیراهن زنانه، کاربر می تواند قد لباس را کوتاه یا بلند کند، لباس را گشاد یا تنگ کند، فرم یقه یا آستین را عوض کند، ... همچنین کاربر می تواند تغییرات الگو را با الگو شبیه ساز اندام خود مقایسه کند سپس کاربر می تواند الگو ها را به راحتی در صفحات A4 پرینت بگیرد.

نرم افزار مهر دیرین چون بومی کشور خودمان است، قادر است الگو انواع چادر را رسم کند و به کاربر قدرت طراحی مدل های جدید چادر را می دهد. همچنین این نرم افزار با ترکیب الگوهای خیاطی و بافتنی، روش نوینی را در حوزه بافت ارائه داده است.

از سال 1391 این پروژه با یک گروه کوچک کار خود را در منزل شروع کرد و به لطف خدا با ملحق شدن افراد مختلف به گروه، کم کم رشد کرد. در این پروژه، فرمول بندی برای رسم انواع الگوها انجام شد و با تغییر متغیر های ورودی انواع مدل های لباس طراحی شد. صد مدل لباس به عنوان نمونه انتخاب شد و الگو این مدل ها برای سایزهای مختلفی از اندام، رسم شد و پرینت شد و با الگو های پرینت شده، لباس دوخته شد و لباس به تن اشخاص با سایزهای مختلف پوشانده شد. لباس در بعضی از اندام ها مناسب بود ولی در بعضی از اندام ها دچار مشکل بود که این امر باعث می شد که بعضی از فرمول ها تغییر کند سرانجام با چندین بار تغییر فرمول بندی به الگوهای تقریبا بی عیب و نقصی رسیدیم که برای هر اندام چاق و لاغر، بزرگ و کوچک، مرد و زن می تواند کارا باشد و لباس مناسب آن اندام را بدهد.

نرم افزار قادر است هزاران مدل لباس را طراحی کند که این صد مدل فقط نمونه ای از توانایی این نرم افزار می باشد. به غیر از این صد مدل لباس که الگو های آن برای سایزهای مختلف تست شده است، 300 مدل لباس دیگر توسط نرم افزار الگو سازی شده است که الگوی این 300 مدل با عنوان "مسائل" در دوره های آموزشی به کاربران آموزش داده میشود.